MENU

Smartyho novoroční zpráva

Úplně na úvod Vám každému přeji vše nejlepší v novém roce 2016.

A jaký byl rok předešlý 2015 pro Smartyho a tedy i pro všechny nás, kdo ho reprezentujeme?

V každém případě to byl rok pořádně náročný a hodně zajímavý.

Nejprve, co se nám podařilo v druhém roce prezentace a prodeje nápojů Smarty Black a Smarty White.

 

Smartyho prezentace a komunikace

Určitě se nám podařilo rozvinout povědomí o značce. Když nyní pomineme samotná prodejní místa, tak jsme (tedy Smarty) byli prezentováni na těchto místech.

Na přelomu roku 2014-2015 měl Smarty přes 120 sponzorských vzkazů na ČT  Sport. Sponzorské vzkazy a reklama byly pravidelně vysílány během celého roku 2015 i v televizi Sport5 a to především u pořadů hokejové Tipsport extraligy. Od října jsme na Óčku pravidelně každý týden partnerem pořadu „Limuzína“ Míry Hejdy. V létě proběhla billboardová a bigboardová kampaň na našich dálnicích, v Praze a dalších městech naší republiky. Dohromady se jednalo o cca 160 bigboardů a billboardů. Od léta jsme partnerem rádia Expres FM (přesněji jejich nejsledovanějšího pořadu „Expres Fresh“), kde každý týden máme 30 sponzorských vzkazů a přibližně jednou měsíčně i Smartyho soutěž.

Smarty byl a  bude i nadále partnerem hokejové a fotbalové hráčské asociace. Ve všech týmech nejvyšší hokejové a fotbalové profesionální soutěže mohou kromě jiného hráči Smartyho ochutnat ve svých kabinách, kterého jim obě výše uvedené asociace distribuují.

Smarty  je nadále aktivním partnerem sportovních týmů, sdružení a nadací. Jedná se například o týmy populárních osobností  HC Olymp Praha, Real Top Praha  a Československý lev, kde se zúčastňujeme a podporujeme jejich akce, které mají výrazný charitativní podtext. Dále jsou to Czech Press Foto a jeden z největších českých golfových turnajů WGM Beroun Czech Open.

Smarty myslí i na sociální odpovědnost. Spolupracujeme s nadací Modré Dveře, která se zabývá duševním zdravým. Dalším partnerem, který je Smartym podporován je Korunka Luhačovice, která se stará o děti a jejich léčbu. V neposlední řadě podporujeme např. i handicapovaného sportovce Martina „Maverica“ Zikmunda. Na všechny spolupráce jsme velice hrdí a je nám ctí je podporovat.

Smarty během roku podpořil i další akce, na kterých nám velmi záleželo. Byly to kromě jiného například benefice Spolku 28 pro Mariana Čišovského, či čtvrtý ročník Memoriálu Lukáše Přibyla. Na obou byly vybrány zajímavé částky na konkrétně prospěšné projekty.

V prosinci jsme odstartovali „Program na podporu mládežnického hokeje“ ( do budoucna plánujeme všeobecně na podporu mládežnického sportu), kterého se dnes již účastní téměř všechny Fan shopy hokejové extraligy a mnoho dalších hokejových obchodů. Podstatou programu je, že při zakoupení Smartyho ve vybraných místech podpoříte 10 procenty z ceny mládežnický hokej. Tuto částku Smarty garantuje věnovat zpět na podporu tohoto sportu. V tomto případě mohu říci, že mně osobně velmi záleží na tomto programu a těší mě, že i takto mohu přispívat sportu, který mi tolik dal.

 

Během roku jsme dělali desítky ochutnávek na různých místech. K těm nedávným patřily ochutnávky v prosinci v Makru v Brně a Praze. Dále na vysokých školách především v Praze v rámci naší spolupráce s novou studentskou cestovkou Study Holidays, anebo trochu dříve na podzim v rámci spolupráce s Českými dráhami v SC Pendolino mezi Prahou a Ostravou.

Nakonci roku jsme se stali partnery utkání Florbalové Superligy. Tyto zápasy měly vysokou sledovanost, jak v samotné hale (Fbš Bohemians Praha, kde se i prodáváme), tak na kanálu ČT Sport, který zápasy přenášel.

Dvě další důležité věci určitě nemůžu opomenout. První je vydání prvního čísla (elektronického) Smarty News! Tento náš el. časopis budeme vydávat přibližně každé 2 měsíce. Dnes ho rozesíláme na cca 800 adres a během 2016 chceme toto číslo minimálně zdvojnásobit.

Druha „věc“ je Smartyho účast na 2 denní akci Bar Life  Show na Novoměstské radnici v Praze. Této svého druhu nejprestižnější středoevropské akce se účastnilo mnoho slavných světových značek alko i nealko. Kromě mnoha nových kontaktů nám tato akce pomohla se orientovat v tomto prostředí.

Od srpna funguje náš Smartydrink Instagram, kde každý den můžete vidět naši Snídani se Smartym (o tom více v rámci FB) a přibližně 1-2 krát týdně nějakou jinou fotografii spojenou se Smartym. Naše nejznámější hashtagy jsou- #smartydrink, #smarty, #onbaví. Jsme rádi, že se naši fanoušci se  Smartym fotí a sdílí na Instagramu tyto fotografie stále ve stále větší míře.

 

A teď stručně k našemu Smarty Drink facebooku.

Facebook společně s našimi www.smartydrink.cz považujeme za základ komunikace s našimi fanoušky i všemi, kdo se o nás chtějí cokoli dozvědět. Zde píšeme o věcech, které proběhly a také informujeme veřejnost o událostech, které probíhat budou. Zároveň zde seznamujeme s našimi záměry, zásadními věcmi, hesly apod. A tak jsme mohli 10. 4. 2015 vyhlásit náš nový  Smartyho  slogan ,,On baví“. Kdo spolupracoval na vývoji Smartyho pod dozorem RNDr. Petra Fořta dobře ví, že Smarty byl za tímto účelem od počátku vyvíjen. Nyní je na nás, abychom toto dobře dokázali podat našim potencionálním konzumentům.

Za další podstatný mezník považuji stručné definování si toho, co vlastně Smarty je. A shrnutí celé „omáčky“ do jedné kraťoučké věty, kterou si může každý lehce zapamatovat. Na pravidelný dotaz : „A co vlastně je ten Smarty“ nyní odpovídáme „Smarty je Chytrý nápoj proti stresu“. S tímto jsme přišli 27.6 2015.

Na našem FB bylo v minulém roce mnoho dalších důležitých momentů a řekněme výjimečných příspěvků. Ten pravděpodobně nejznámější a co dosahu jednoznačně nejsledovanější (dosah přes 200 tisíc a sledovanost cca 75 tisíc) je bláznivé video „Vona je úplně blbá“(22. 6. 2015), ve kterém jsem si i zahrál hlavní roli. Určitě nesmím opomenout kontroverzní tzv. „Den bez Smartyho“ (8. 6. 2015), o kterém uvažujeme, zdali ho nezopakovat a tedy udržovat tradici…

Dále sem patří Malé a především Velké Smartyho soutěže, které mají obrovskou popularitu u částí našich fanoušků. Již nyní můžeme slíbit, že v nich budeme nadále pokračovat, a že přibližně jednou za čtvrt roku soutěž budeme vyhlašovat. Dopředu upozorňujeme zájemce, aby si vytvořili kvalitní týmy, pokud chtějí uspět.

A pak jsou tu naše Snídaně se Smartym! Ty začaly úplně náhodou v polovině srpna, a po doporučení našeho dietologa nepřetržitě pokračují. Dnes bez přerušení mají už více než 140 pokračování a jejich dosah je vysoko nad 200 tisíc. Naším cílem je dotáhnout číslo počtu nepřetržitých snídaní do minimálně 365…

Určitě za duležité a vhodné připomenutí považuji podzimní seriál „Smartyho středy“, kde jsme fanoušky pravidelně seznamovali s kvalitou nápoje Smarty black a Smarty white a jejich přírodním složením a funkčnosti, které je také zásadně odlišují od nápojů podobného typu.

Co se tyče našeho facebooku, tak nás kromě dosahu, který činní denní průměr cca. 3500 a míru zaujetí přibližně 13%  nás především těší interakce našich fanoušků a veřejnosti všeobecně. Tedy jejich dotazy a odpovědi, ale i názory a mnohé další příspěvky související se Smartym a jeho posláním. My se naopak snažíme na všechny jejich dotazy vždy reagovat a to co nejdříve. Na 50 procent dotazů odpovídáme do 90 minut a na 90 procent do 6 hodin.

 

Toto jsou Smartyho klady, avšak je naší povinností vůči naším fanouškům upozornit i na některé mínusy…

 

Prodejní místa

K dnešnímu dni se Smarty Black a White se prodává na přibližně prodejních 600 místech , což nepovažujeme zdaleka za dostatečný počet prodejních míst!

K našim nejlepším prodejním partnerům patří Tesco, Makro, Sivek Hotels, Žabka, Rohlik.cz, Dallmayr, Costa Coffee, fan shopy klubů Tipsport extraligy, České dráhy a mnoho dalších…. Mapu našich prodejních míst najdete zde (nemusí odpovídat úplně přesně, vzhledem ke každotýdenním změnám).

Několikanásobně jsme navýšili počet našich prodejních míst oproti minulému roku. Avšak bohužel také některá nová místa se nám nepodařilo zachovat. Nezdařilo se nám udržet na cca 300 obchodech Penny, cca. 50 obchodech Norma a několika desítkách dalších, kde prodeje nedosahovaly kýženého množství. Tato neudržení se považujeme za naše částečné prohry. Je však otázkou, zda Smarty Premium Drink je vhodným nápojem pro prodej v těchto diskontních řetězcích.

 

Finanční otázka

Vzhledem k nízkému počtu prodejních míst a současnému prodeji Smartyho v nich společnost není schopná provozu bez nových dotací od svých investorů . Dá se říci, že při udržení současných nákladů, je potřeba zvýšit prodej 3-5 krát, aby společnost mohla sama sebe financovat a rozvíjet se.

 

Úkoly a cíle pro 2016

Jako hlavní cíl je minimálně zdvojnásobit obrat prodejů Smarty Black a Smarty White při nesnižování současné marže. Toho můžeme dosáhnout dvěma cestami. Zvýšením počtu prodejních míst a zvýšením prodejů v současných prodejních místech.

Co se týče zvyšování prodejů v jednotlivých místech, tak tam vidím při dalším vylepšování marketingu a správné prezentaci v daných místech možnost zlepšení o desítky procent.

Hlavní možnost, jak razantně zvýšit prodej Smartyho, je v získávání nových prodejních míst.

K dnešnímu dni máme již dohodnutý program s jedním řetězcem čerpacích, který s největší pravděpodobností odstartujeme okolo 20.1. Jedná se o cca 100 nových prodejních míst a budeme veřejnost informovat pravděpodobně až bezprostředně před zahájením prodeje.

Dále máme rozjednané a slíbené 2 velké zákazníky. Jedním jsou prodejní automaty a druhým je velký potravinový řetězec. Pokud vše půjde podle plánu, měli bychom se na těchto místech prodávat v první polovině letošního roku a jednalo by se dohromady o dalších 500-800 nových prodejních míst. V tom případě je reálné, že počet současných prodejních míst může být v červnu více než dvojnásobný.

Samozřejmě, že i v nastávajícím období se budeme snažit vést jednání s dalšími velkými zákazníky a dostat se na další místa. Potenciál vidíme především v čerpacích stanicích a potravinových ale i nezávislém trhu . Dále z nedávné zkušenosti vidíme velký potenciál v našich hotelech. Jsme přesvědčeni, že v českých hotelech by měl mít zastoupení kvalitní český nápoj a v tomto duchu povedeme i jednání.

V letošním roce také chceme získat mnohem více kvalitních prodejních míst v barech. Za tímto účelem zahajujeme spolupráci s vicemistrem světa a mistrem Evropy v disciplíně Flair Ondrou Slapničkou, který bude součástí Smarty týmu a tedy i Smartyho ambasadorem. Od této spolupráce si během roku slibujeme otevření 60-100 nových kvalitních prodejních míst barového typu.

A na závěr určitě nesmím opomenout ten nejhlavnější úkol. A to s maximálním úsilím pečovat o značku Smarty a její image a zvyšovat povědomí o ní u široké veřejnosti.

Nyní ještě jednou  zopakuji to, čím jsem začal. Přeji Vám vše nejlepší v roce 2016.

 

Dominik Hašek

jednatel DM Life s.r.o